#pleistervoorN35N36N50

Het wordt tijd dat Den Haag eens verder gaat kijken dan alleen de Randstad! Vooral als het gaat om het besteden van de extra gelden die beschikbaar komen voor infrastructuur. 

Het CDA heeft de lobby richting Den Haag gestart! De N35, N36 en N50 meten weer worden toegevoegd aan de MIRT agenda. Alleen dan komen deze wegen in aanmerking voor de extra gelden die voor infrastructuur beschikbaar zijn. In juni hebben we een gesprek in Den Haag. We willen laten zien hoe belangrjk Overijssel het vindt dat er echt wat wordt gedaan aan de veiligheid en doorstroming van drie Rijkswegen in onze provincie. De N35, N36 en N50 moeten de aandacht krijgen in Den Haag! 

Help mee! Rijd met een pleister
Vind jij ook dat de Overijsselse wegen de aandacht van Den Haag verdienen? Mee doen is heel gemakkelijk.
Je hebt vast wel een pleister in huis. Plak 'm op de achterkant van je auto en maak er een leuke er foto van. Zorg dat de pleister goed zichtbaar is. Deel deze foto via Facebook (denk eraan, deel m openbaar!!), Twitter of Instagram met de hashtag #pleistervoorN35N36N50!  We zullen alle foto's aanbieden in Den Haag! Doe je mee? Hopelijk rijd in mei en juni heel Overijssel met een pleister op zijn auto om te laten zien dat Overijssel behoefte heeft aan veilige en vlotte wegen! 

 

 

 

Wat moet er anders?

Bereikbaarheid en economie
Om als regio aantrekkelijk te blijven om te wonen en te werken is het van groot belang dat we beschikken over veilige en vlotte wegen. De provincie investeert veel in Economie en een goed wegennet draagt hier aan bij. Niet alleen voor dagelijkse woon/werk verkeer van inwoners van Overijssel, maar ook voor bedrijven die zicht in Overijssel (willen) vestigen. De wegen in Overijssel vormen de verbinding tussen de randstand en Noord- en Oost Europa. 

Kruispunt N50/N307 bij Kampen. 
Vanaf Zwolle richting de Flevopolder en vice versa, is iedere dag file bij Kampen en zijn er geregeld dodelijke ongevallen. De verkeerssituatie is daar gewoonweg onveilig. Bovendien wordt het daar steeds drukker, doordat de regio groeit en door het verkeer van en naar vliegveld Lelystad. Het vorige kabinet zou dit al oplossen, maar het huidige kabinet heeft er een streep door de gezet.

De A50/N50 loopt van Eindhoven naar Emmeloord en is één van de routes die het noorden en zuiden van Nederland verbindt. De weg is bovendien een belangrijke schakel voor verkeer van en naar Duitsland, België en Frankrijk. Het gedeelt snelweg, de A50, loopt van Zwolle naar Eindhoven; de N50 loopt van knooppunt Hattemerbroek tot aan knooppunt Emmeloord. De N50 en de A50 samen zijn 148 kilometer lang: 118 kilometer A50 en 30 kilometer N50. Dagelijks gebruiken zo’n 14.000 voertuigen de A50/N50.

 

Knooppunt Bos aan de N35/N348 bij Raalte. 

De spoorlijn, de N348 en de N35 kruisen elkaar bij knooppunt Bos. Eén van de grootste bottlenecks is tussen Zwolle en Twente. Voor de economische ontwikkeling van de regio is het essentieel om de twee stedelijke centra met elkaar te verbinden. Om de doorstroming en veiligheid te verbeteren, wil het CDA dat er zo snel mogelijk een  marsroute van 2x2 baans (100km/pu) wordt gerealiseerd. Het liefst dan ook te beginnen bij het gevaarlijke knooppunt Bos, waar onder andere schoolgaande kinderen met gevaar voor eigen leven de N35 moeten oversteken, als dat gezien de drukte al mogelijk is.

De N35 is van groot economisch belang voor de verbinding tussen Twente en Zwolle. Een ongelijkvloerse kruising van het spoor op de N348 en ongelijkvloerse kruising op N35 bij kruispunt Bos zijn van groot belang om de intensivering van het treinverkeer op de spoorlijn Zwolle - Almelo en doorstroming van het autoverkeer op de N35 op te vangen. Voor Raalte is het ook erg belangrijk dat er een veilige verbinding komt voor met name verkeer tussen Raalte - Raalte Noord.

 

N36 tussen Almelo en Ommen 
De N36 is volgens Pieter Omtzigt (februari 2015 Tubantia) één van de gevaarlijkste rijkswegen van Nederland. Hij baseert zich op cijfers van De Twentsche Courant Tubantia die over de afgelopen acht jaar zeventien verkeersdoden telde op de 35 kilometer lange weg. We willen extra aandacht voor de kruising bij Beerze. De huidige maatregelen voldoen niet aan de wensen in de praktijk. Gemeente en bewoners willen daar graag een ongelijkvloerse kruising, maar vanwege de kosten koos de minister voor een kruising met verkeerslichten in de autoweg. 

Net als de vele gebruikers van de N36 en aanliggende gemeenten is het CDA bezorgd over de ernstige ongevallen die steeds weer plaatsvinden op de Rijksweg. Inmiddels zijn er afspraken met Rijkswaterstaat over de aanpak van veiligheidsknelpunten. CDA Overijssel wil dat de geplande maatregelen sneller worden uitgevoerd en worden uitgebreid, aangezien de huidige maatregelen onvoldoende impact zullen hebben op het aantal ernstige verkeersongevallen. 

Het Rijk aan zet
CDA Overijssel zal zich blijven inzetten om deze knooppunten/wegen op de landelijke MIRT-agenda te krijgen en te houden, met als resultaat snelle actie. Het CDA blijft het Rijk wijzen op haar verantwoordelijkheden voor deze RIJKSWEGEN.

Twitter

CDAOverijssel

RT @bart_vanmoorsel: CDA Overijssel niet blij met stremming sluis Delden in Twentekanaal afgelopen weekend. "Dit is wat mij betreft in de c…

CDAOverijssel

RT @Moniekkleinsman: Gaaf! Al heel wat sportkleding ontvangen en zelfs 20 voetbalschoenen! Oproep ex-schaatscrack Moniek Kleinsman voor s…

Agenda

Geen items beschikbaar.